مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ناسا با استفاده از تصاویر جدید سه‌بعدی از سونامی‌های خورشیدی اثرات این پدیده بر زمین را پیش‌بینی می‌کنند.

سونامی‌ها یا توفان‌های خورشیدی انفجارهای حلقه‌ای شکلی هستند که باعث تولید تشعشات مغناطیسی بسیار قوی و اختلال در شبکه‌های مخابراتی و ناوبری از جمله سفینه‌ها و هواپیماها می‌شوند.

به گزارش سی‌ان‌ان؛ تصاویر جدید ماهواره‌های دوقلوی STEREO، به ناسا در ساخت تصاویر سه‌بعدی از این توفان‌ها کمک کرده‌است. دانشمندان با استفاده از این تصاویر ساختار، سرعت، جرم و جهت توفان‌های خورشیدی را اندازه می‌گیرند.[آشنایی با ماهواره]

توفان‌های خورشیدی باعث ایجاد ابرهای پلاسما نیز می‌شوند. این ابرها پرتوهای کیهانی تولید می‌کنند که توانایی ورود به اتمسفر زمین را دارد.

همین پرتوهای عامل ایجاد شفق‌هایی در هوا هستند که آن‌ها را معمولاً با نام نور شمالگان یا جنوبگان می‌شناسیم و تجمع زیاد آن‌ها در هوا می‌تواند سیستم ناوبری سفینه‌ها و هواپیما‌ها را با خطر روبرو کند.

آنجلوس ورلیداس از لابراتوار تحقیقات نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: "در گذشته برای سنجش توفان‌ها باید سه تا هفت روز از رسیدن آن‌ها به سطح زمین سپری می‌شد. اما با استفاده از تصاویر جدید ماهواره‌های دوقلوی STEREO می‌توان توفان‌ها را از زمان انفجار در سطح خورشید با شبیه سازی سه بعدی دنبال کرد."

کد خبر 79104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز